Wanneer u campagnes draait via e-mail, social media of advertenties, wilt u natuurlijk weten wat het effect ervan is. Hier komen UTM-codes in beeld. Dit zijn stukjes tekst die u toevoegt aan de URL, zodat u precies kunt zien waar bezoekers vandaan komen en welke campagne hen naar uw site bracht. UTM-codes maken uw marketinginspanningen meetbaar en geven u de mogelijkheid campagnes te vergelijken.
Aan de slag #
Een UTM-code bestaat uit parameters zoals utm_source (bron), utm_medium (kanaal) en utm_campaign (campagnenaam). U kunt deze zelf handmatig toevoegen of gebruikmaken van de Google Campaign URL Builder.
Voorbeeld
https://ferryheijnen.nl/?utm_source=facebook&utm_medium=social&utm_campaign=zomeractie
Wanneer een bezoeker via deze link uw website bezoekt, ziet u in Google Analytics exact dat deze van Facebook komt, via het kanaal social en uit de campagne zomeractie.
Tot slot #
Zorg voor consistent gebruik van namen, zodat u de data later eenvoudig kunt analyseren. Variatie in schrijfwijze kan namelijk zorgen voor versnipperde rapportages.